Retro - TMNT 8-bit

När vi nu i tidigare inlägg sett frammåt i året så tycker jag absolut att vi ska se tillbaka också! Tillbaka ändå till 1989 och till 8-bits konsollen NES (Nintendo Entertainment System). Nu vet vi alla som satt med denna roliga maskin att det pumpades ut så absurt mycket spel till den att det var svårt att veta upp och ned men vad det verkar som så har många testat eller sett Teenage Mutant Ninja Turtles (även om när det släpptes i Europa så byttes Ninja ut mot Hero) och vilket spel det var! Det var ett av de första spel jag spelade i mitt liv och inte mycket förstod jag då men så klart hade jag kvar det och spelade om det flertalet gånger efteråt och fick mer förståelse för vad man gjorde och blev mer och mer frustrerad över spelet samtidigt.

tmnt nes1
Framsidan till NES spelet TMNT

Många pratar gärna om hur kul det här spelet var och det tycker jag också att det var absolut men det hade sina små problem som alla spel, men mer om det senare. Nu till själva spelet:
Så som alltid när det gäller turtles så jagar de Shredder vilket även är vad man gör i spelet även om man från början ska rädda April (nyhetsrepportern i nöd), hoppa ned i Hudson floden och desarmera bomber och undivka elektrisk tång, åka runt med skåpbilen och jaga vidare Shredder till sitt tillhåll. När man skriver allt såhär så låter det relativt enkelt och någon som man gör över en fika. Men nej då, buggar, platser som är näst intill omöjliga att ta sig förbi de första 5 gångerna man spelar finns det massor av. Så jag vill ta mig tiden att skippa det sidoscrollande första banan där man springer lite i kloakerna och hoppa över till hoppet ned i Hudson floden och elektrisk tång. Ja exakt, elektrisk tång! Den gör ont och är ond så mycket kan jag säga.
tmnt nes2
Rosa elektrisk tång...

Efter undervattensäventyren som ni ser ovan så ger man sig ut på gatorna och gör stan osäker i sin Turtles skåpbil. Det är lite annorlunda men trevligt med byte av perspektiv från sidoscrollande action till att se uppifrån och åka bil istället. Här blir du istället jagad av andra bilar som inte tycker om att du försöker ta dig fram. Här så som på många andra ställen i spelet så kan du bli inträngd av 2-3 bilar som bara kör på dig utan möjlighet att fly men kul och stressigt är det att fly och efter ett antal försök (för mig i alla fall) så lyckas man ta sig vidare för att se Shredder fly i sin helikopter så det blir till att navigera mot den närliggande flygplatsen för att ta sitt luftskepp och följa honom till hans hemliga bas. Väl i basen som man smyger in i under natten så blir det till att hålla sig undan strålkastar ljus som letar efter inkräktare och om du blir sedd så kommer fotsoldater för att ta hand om dig. Målet med banan är att hitta "technodromen" som även råkar vara bossen. Efter att ha vunnit så är det dags att ta sig vidare och hitta Shredder en gång för alla.

Spelet kan räknas som ett av de goda minnen man har från NES tiden jsut för att det var ett varierande och actionfyllt spel med kända karaktärer. Det var inte ett dåligt spel alls, tvärt om skulle jag vilja säga men det var frustrerande däremot! Men kanske det är så att man slappat efter lite med alla spel som finns ute nu med save möjligheter och checkpoints? Är det inte lite mer "hardcore" att ha några liv och efter det en fin Game Over skärm? Det är inte många spel som släpps nu som ens skulle fundera på att ge ett par liv och om man inte klarar sig bara börja om. Tänk er att sitta och spela Oblivion, Bioshock eller liknande och när du dött för 5e gången så får du börja om?

NES5 liv, 2 Continues, Game over.

Länkar